Autópályák:
Franciaország (mint transport-ország) rendkívül jó autópályahálózattal rendelkezik, ami lefedi az egész területét. Az autópályák többsége magánkézben van, ezért fizetni kell az úthasználatért. Változó, hogy mennyit…például La Roche-ból Annemasse-ig (vagy Gaillardig) 1,80€ az úthasználat díja, illetve tőlünk és Ville la Grand-ból Annecyba tartva az autópálya díja 4,10€. Ez utóbbi kb 45 km-es út.
Az autópályadíjat a kapuknál lehet fizetni, készpénzzel, vagy hitelkártyával -ezt egy világító jól látható felirat jelzi az automatán ,-, az automata visszaad. Én általában kártyával fizetek, mert akkor nem kell keresgetnem az aprót… Nincs autópálya matrica, de lehet venni úgynevezett telepass kártyát, ám ez nem éri meg annak, aki csak turistaként használja a pályát, inkább akkor célszerű, ha valaki napi szinten utazik, erről többet itt olvashatsz http://telepass.fr/fr/home
Ha elveszted a jegyet 18 euro a pótdíj,ha megtalálod visszafizetik. Ez az autópálya információs site-ja:
http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/UserFiles/Image/preparez_votre_voyage/ASFA-Tarifs-2012.pdf
Vannak nem fizetős autópálya szakaszok is, de ezek nem nálunk . A fizetős szakaszokat PÉAGE feliratú kék tábla jelzi az adott irányban lévő városok és az autópálya számának ( pl A41) megjelölésével. A zöld táblák jelzik a “normális” főutakat (route national) és N betű után 1-3 számjegyig változik az utak száma. Vigyázz, ha átérsz Svájcba, ott pont fordítva van, mert ők zöld táblával jelzik az autópályákat és kékkel a “normális”, nem fizetős főutakat.
Egyes időszakokban nagyon nagy a torlódás, ezért sokan vásárolnak telepass kártyát, mert egy-két fizetőkaput csak a kártya tulajdonosainak tartanak fent. Ez sem segít sokat, ha épp a reggeli vagy esti csúcsforgalomba keveredsz, mert a legtöbben ezt a kártyát használják.
A kamionosok száma az autópályán elenyésző, én alig találkoztam velük. 130km/óra a megengedett sebesség, amit 110 km/h-ra korlátoznak le néhány helyen “vadveszély” miatt. Ha a pályákat vagy az utakat javítják, esetleg az oldalán nyírják a füvet és emiatt elkerítenek biztonsági okokból egy rész, azt már előre, jól látható módon jelzik.
A fizetőkapuk környékén radar van, érdemes betartani a km szabályozást-90 km/h, majd 70 km/h majd 40 km/h, mielőtt a kapuhoz érsz. Benzinkutak nincsenek olyan sűrűn, mint Magyarországon, célszerű jobban figyelni a tankolásra és az üdítővásárlásra. Szeptembertől minden francia autóban kötelező tartani egy alkoholszondát, amit kérhet a rendőr. Ha ez nincs, akkor büntetés várható, ami általában 50€-több száz €-ig terjedhet attól függően talál-e más hibát is. Az idős vezetőket folyamatosan ellenőrzik, most készül egy törvény, miszerint 70 év felett senki sem hosszabbíthatja meg a jogsiját.
Vannak megyei utak (départementale D) utak, illetve kisebb települési utak is. Ezek is nagyon jól karban vannak tartva.
Vezetés:
a franciákról azt tartják, hogy előszeretettel dudálnak, rázzák a kezüket és káromkodnak az általuk bénának tartott vezetőkre. Itt nálunk ez sem jellemző, szerintem inkább a párizsi vezetőkre igaz. Itt nyugodtak a franciák, a forgalmi dugóban is türelmesen várakoznak (kivételek persze akadnak, bár én alig találkozom velük, pedig naponta vezetek).
Nagyon sok a körforgalom, szinte minden városban rengeteggel találkozhatsz, ez egy kicsit azért vicces, mert szinte egyik francia sem képes rendesen használni azt…:)))Néhányan agresszíven “én vagyok az első” behajtanak, míg mások általában annyira óvatosak, hogy képtelen vagy eldönteni, vajon elindul vagy megvár téged….:)
A kedvenceim a dupla körforgalmak…:)))) Időbe telt, mire megszoktam, hogy bármikor a belső körforgalni sávból, néha jelzés nélkül kivághat elém a következő kihajtón, miközben én még haladnék tovább a második kihajtóig…:)
Ugyanis a szabály: ha szinte egy teljes kört mész, akkor ezt belülről tedd és indexelj balra, ha viszont már az elsőn kimennél, akkor válaszd a külső körforgalmi részt…:) Ugyanakkor mindkét esetben figyelj a többiekre, sosem tudhatod, hogy a drága francia autóstársad épp milyen ötletet kap arra vonakozólag, hogy ő inkább irányt-utat változtat…:))))Ráadásul az indexet is elfelejtik használni..minek az?;) Ettől függetlenül meglepően kevés a baleset.
A körforgalomban ugyanakkor nagyon jól jelzik, merre melyik kihajtóág található, általában a toutes directionst, azaz a minden irányt célszerű követni. Figyelj a baloldali táblákra, itt ugyanis nem kizárólag a jobb oldalon vannak a táblák!
Rendőrök kevesebbet állnak radarral az utakon, inkább kihelyezett radarok vannak (rengeteg), ezekre általában figyelmeztetnek a feliratok, illetve motoros rendőrök is vigyázzák a rendet.
A sebességkorlátozások:
Lakott terület: 50 km/h; az iskolák környékén mindig 30 km/h és jól látható, villogó tábla figyelmeztet a gyerekekre.
Lakott területen kívül: 90 km/h, de a hirtelen jövő kanyarok előtt 70km/h a sebességkorlátozás, az élesebb kanyaroknál 30 km/h
Gyorsforgalmi utak 110km/h
autópályák: 130 km/h
A franciák egyébként imádnak vezetni, de elég óvatosak is és nagyon-nagyon figyelnek a gyerekekre, a gyalogosokra. A svájci rendet követik itt is: a gyalogosnak mindig elsőbbséget adnak. Szerintem alapvetően jó vezetők, csak hát azok a fránya dupla körforgalmak…azok tripla koncentrációt igényelnek-mindenkitől!;))))
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: